Emocjonalni czy racjonalni – 1

Emocjonalni czy racjonalni, czyli codzienne wybory Polaków

Kampania Bonarki to całkowicie nowe podejście do komunikacji krakowskiego centrum.

Oferta sklepów, nowoczesna, komfortowa przestrzeń, łatwy dojazd, duży wybór towarów, skala promocji to nie najważniejsze atuty Bonarki, lecz jedynie komponenty składające się na jej firmowy produkt, czyli emocje i doświadczenia związane z zakupami oraz wizytą w centrum. 

I to właśnie o emocje i ich wpływ na codzienne wybory zapytaliśmy Polaków podczas przeprowadzonego w lutym badania. O komentarz do wyników poprosiliśmy prof. Dominikę Maison z Katedry psychologii biznesu i innowacji społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, współautorkę książki „Psychologia konsumenta”.

Wyniki badania wskazują, że nasi rodacy nieco częściej postrzegają siebie jako osoby racjonalne niż emocjonalne. Jednocześnie połowa Polaków deklaruje, że przy podejmowaniu decyzji bierze pod uwagę emocje innych osób. 

To kobiety częściej widzą siebie jako osoby emocjonalne. Badania wskazują, że emocje są silniej obecne w życiu kobiet niż mężczyzn, a może po prostu to panie częściej się do nich przyznają, chociażby ze względu na presję kulturową i stereotypy ról płciowych dominujące w naszym społeczeństwie. 

Dlatego także podczas codziennych zakupów biorą są pod uwagę cenę, jakość, skład czy gwarancję, jednak wpływ czynników emocjonalnych jest wciąż bardzo znaczący.          

Kto ma emocje na dłoni, a kto trzyma je na uwięzi?

A jakich emocji szukamy w życiu?

Emocje są nieodłącznym elementem życia człowieka. Dlatego chętnie poszukujemy doświadczeń, które dostarczają nam emocji, przede wszystkim tych pozytywnych. Szczególnie ważne jest to teraz, w szybko zmieniających się i niepewnych czasach – komentuje prof. Dominika Maison

Młodsi chcą czuć się pewni siebie, chcą przynależeć do określonej grupy, unikają uczucia smutku oraz nudy. Najstarsi natomiast silniej pragną odczuwać radość i zadowolenie, a przy tym zrozumienie ze strony otoczenia.

Nawet jeżeli wydaje nam się, że jesteśmy racjonalni i nie reagujemy emocjonalnie, to tak naprawdę emocje odczuwa każdy człowiek i pewne doświadczenia emocjonalne są uniwersalne dla wszystkich, niezależnie od płci, wieku, czy kultury z której pochodzi. Do takich podstawowych i uniwersalnych emocji należy radość. Dlatego poszukujemy w życiu sytuacji, które nam dostarczają radości, są dla nas przyjemnością, powodują, że pojawia się na naszej twarzy uśmiechkomentuje wyniki prof. Dominika Maison.

Wyraźnie rosną też oczekiwania klientów dotyczące wygody robienia zakupów oraz wrażeń i emocji z nimi związanych.
Dziś co trzeci konsument w naszym kraju potwierdza, że jego prywatne doświadczenia są jednymi z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe. Stąd marki i producenci coraz większą uwagę zwraca się na potrzeby klienta i budowanie z nim trwałych relacji.

Zmiana ta dotyczy również centrów handlowych. Coraz mniej są one miejscami, w których tylko robi się zakupy. Stają się miejscem spędzania czasu, jednak nie tylko ograniczonego do konsumpcji i zakupów, ale również doświadczeń, korzystania z wydarzeń kulturalnych i podtrzymywania kontaktów społecznych. Stąd centrum handlowe staje się coraz bardziej źródłem doświadczania różnych emocji, nie tylko towarzyszących zakupom, ale również związanych z byciem w takim miejscu: dźwiękami, muzyką, zapachami – podkreśla prof. Dominika Maison.

Ten trend kreatywnie wykorzystuje krakowska Bonarka

Kompleksowa przebudowa naszego centrum była punktem wyjścia do tego, by na nowo spojrzeć na to jak zmienia się rola obiektu, jego klienci i ich oczekiwania. Dziś Bonarka to nie tylko centrum handlowe, ale też „fabryka zakupowych emocji”, oferująca nie tylko produkty różnych marek, a przede wszystkim emocje i niepowtarzalne doświadczenia. Dla wielu z nas zakupy to emocje. Tak naprawdę nie kupujemy ubrań, butów, książek czy zabawek, lecz emocje im towarzyszące oraz wpływ, jaki mają na nas i nasze otoczenie. „W tym będę wyglądać świetnie”, „to coś, co zwróci uwagę”, „to wywoła uśmiech na jej twarzy”, „dzięki temu poczuję się pewniej” – takie myśli i emocje często towarzyszą naszym zakupowym wyborom. Wizyta w centrum handlowym to dopiero początek wrażeń i radości, jakie sprawiamy sobie i innym – komentuje wyniki Katarzyna Kasprzak, Marketing Manager Centrum Handlowego Bonarka.

POLITYKA PRYWATNOŚCI

© Bonarka City Center 2023