ŚWIĘTA 2023 – wyniki

BADANIE

Świąteczne skojarzenia, czyli co zdaniem Polaków tworzy atmosferę Świąt

Boże Narodzenie zbliża się wielkimi krokami. Pojawiają się pierwsze ozdoby świąteczne, sklepy kuszą reklamami z Mikołajem a stacje radiowe budują muzyczne listy w oparciu o sprawdzone świąteczne szlagiery.

Dlatego we współpracy z pracownią badawczą Maison&Partners zapytaliśmy Polaków, co ich zdaniem decyduje o atmosferze Świąt.

0 %
ozdoby i iluminacje
0 %
zapachy kojarzone ze Świętami
0 %
świąteczne melodie
0 %
ozdoby i iluminacje
0 %
zapachy kojarzone ze Świętami
0 %
świąteczne melodie

Jak pachną Święta?

Zapachem, który jako pierwszy wymieniamy myśląc o świętach jest woń igliwia. Tak deklaruje 53% Polaków. Kolejną pozycję zajmują świąteczne słodkości i potrawy (po 44%). Co trzeciemu z nas okres ten kojarzy z zapachem cytrusów: pomarańczy i mandarynek (30%).

Starsze osoby, zwłaszcza te powyżej 55 lat, w większym stopniu kojarzą ze świętami zapachy takie jak zapach posprzątanego mieszkania czy świątecznych potraw. Młodsi myślą o świętach w kontekście zapachów takich jak: owoce, grzane wino czy zapach papieru prezentowego.

Otaczające nas zapachy łączą się z naszą pamięcią. Pomagają przywołać emocje i uczucia, które towarzyszyły w określonej sytuacji w życiu i w kontakcie z danym zapachem. Co ciekawe, kobiety odczuwają zapachy intensywniej niż mężczyźni i są w stanie budować szerszą bibliotekę wspomnień zapachowych.

Czy świąteczne zapachy wpływają na nasze emocje?

Bonarka jako Fabryka Zakupowych Emocji sprawdziła relacje zachodzące pomiędzy zmysłem węchu a emocjami.  

W eksperymencie badawczym dwie grupy respondentów (eksperymentalna i kontrolna) czytały opis swobodnej i niespiesznej sytuacji zakupowej, mającej miejsce w czasie przedświątecznym, w galerii handlowej, gdzie widoczne są liczne dekoracje oraz iluminacje, a w tle słychać świąteczne melodie.

Czy świąteczne zapachy wpływają na nasze emocje?

Bonarka jako Fabryka Zakupowych Emocji sprawdziła relacje zachodzące pomiędzy zmysłem węchu a emocjami.  

W eksperymencie badawczym dwie grupy respondentów (eksperymentalna i kontrolna) czytały opis swobodnej i niespiesznej sytuacji zakupowej, mającej miejsce w czasie przedświątecznym, w galerii handlowej, gdzie widoczne są liczne dekoracje oraz iluminacje, a w tle słychać świąteczne melodie.

Dodatkową informacją dla grupy eksperymentalnej była wzmianka o zapachach świątecznych słodkości unoszących się w powietrzu, w związku z odbywającym się kiermaszem. Po przeczytaniu jednego z dwóch opisów, respondenci mieli określić, jakie emocje najprawdopodobniej towarzyszyłyby im w danej sytuacji.  

Badani z grupy eksperymentalnej (ze wzmianką o zapachach w opisie) częściej niż osoby z grupy kontrolnej deklarowały zaciekawienie i zachwyt, rzadziej zaś – podenerwowanie. Dodatkowo, w grupie eksperymentalnej kobiety istotnie częściej niż mężczyźni deklarowały emocje takie jak radość, nostalgia czy ukojenie i ciepło, zaś mężczyźni – obojętność lub ciekawość, co może być kolejną przesłanką za większym wzbudzaniem pozytywnych emocji przez zapachy, właśnie w grupie kobiet.

Jakie emocje wzbudzają świąteczne zapachy?

Ankietowani najczęściej wskazywali na poczucie domowego ciepła i bezpieczeństwa (58%). Nieco niżej znalazły się nostalgia oraz radość i wyczekiwanie (po 34%).

"Święta dla wielu z nas to przede wszystkim czas spędzony z rodziną. Jednak równie ważnym ich elementem jest atmosfera, którą tworzą dekoracje i zapachy ściśle związane z naszymi wspomnieniami i towarzyszącymi im emocjami."

"Wielu naszych klientów ma rytuały związane z przygotowaniem się do Świąt Bożego Narodzenia, w tym procesie ważnym elementem są świąteczne zakupy i kupowanie prezentów dla bliskich. Perfumy, kosmetyki czy świece są częstym upominkiem dla bliskich, których dobrze znamy. Dlatego też w zimowej odsłonie naszej kampanii Czary Merry limitowanym produktem jest świeca zapachowa o aromacie wanilii, który jest ceniony w aromaterapii za korzystne właściwości odprężające. Ponadto zapalona świeca nie tylko otula wnętrze pięknym zapachem, ale wprowadza przyjemne i ciepłe światło jednocześnie dekorując wnętrze."

Jakie emocje wzbudzają świąteczne zapachy?

Ankietowani najczęściej wskazywali na poczucie domowego ciepła i bezpieczeństwa (58%). Nieco niżej znalazły się nostalgia oraz radość i wyczekiwanie (po 34%).

"Święta dla wielu z nas to przede wszystkim czas spędzony z rodziną. Jednak równie ważnym ich elementem jest atmosfera, którą tworzą dekoracje i zapachy ściśle związane z naszymi wspomnieniami i towarzyszącymi im emocjami."

"Wielu naszych klientów ma rytuały związane z przygotowaniem się do Świąt Bożego Narodzenia, w tym procesie ważnym elementem są świąteczne zakupy i kupowanie prezentów dla bliskich. Perfumy, kosmetyki czy świece są częstym upominkiem dla bliskich, których dobrze znamy. Dlatego też w zimowej odsłonie naszej kampanii Czary Merry limitowanym produktem jest świeca zapachowa o aromacie wanilii, który jest ceniony w aromaterapii za korzystne właściwości odprężające. Ponadto zapalona świeca nie tylko otula wnętrze pięknym zapachem, ale wprowadza przyjemne i ciepłe światło jednocześnie dekorując wnętrze."

FABRYKA ZAKUPOWYCH EMOCJI

Bonarka dba o emocje swoich klientów. Przy każdych odwiedzinach w centrum handlowym, na zakupach, seansie w kinie czy kawie z przyjaciółmi, oferuje wyjątkowe doświadczenia, takie jak radość z mody, przyjemność z wyboru, zachwyt czy poczucie szczęścia z bycia razem.

Tegoroczna kampania wizerunkowa największego krakowskiego centrum skupia się na emocjach i doświadczeniach związanych z zakupami oraz wizytą w Bonarce.

© Bonarka City Center 2023